fredag 4. mars 2011

Tallinn

Etter jul begynte jeg å tenke på en passende gave til Marius bursdag, noe som resulterte i en Tallinn tur. :)
Med mamma og pappa på laget som hunde og barnepassere og Aina som pusepasser så ble turen bestilt uten at Marius fikk vite noe.

http://www.reiseplaneten.no/reiseguider/Tallinn/

Etter ei stund måtte jeg si at han ikke skulle legge noen planer for vaktfriperioden sin denne gangen fordi vi skulle bort. Mer sa jeg ikke.
Snakket med Mari om dette, hun er slik reiseglad så jeg tenkte hun hadde gode tips. Hun hadde sååå lyst på en tur snart og når det viste seg at det er vinterferie ble det tur på dem også! En skikkelig overraskelse til mannen!

Jeg har klart å holde alt hemmelig for Marius. Vi reiste til Gardermoen på onsdag formiddag og da fortalte jeg at vi skulle til Tallinn. Vi skulle egentlig mellomlande i Riga og være der noen timer (siden det var der vi var på kjærestetur sist tenkt jeg at det var en fin start på kjærestetur igjen), men været ville det ikke slik. Vi måtte booke om billettene på SAS og reiste via Helsinki! En fin tur over med Finnair, så flybytte i Helsinki.. Over til propellfly. :O Ja kun en kort tur over dammen, 20 minutter. Akkurat passe i slikt et lite fly. (panikken satt i meg ja, såå flytøff er jeg ikke)

Kom på hotellet www.lermitage.ee på kvelden, sjekket inn og inntok en middag i hotellrestauranten. Torsdagen skulle vi gå inn til gamlebyen og jeg lette å lette etter en adresse, Mari og Tommy satt nemlig på Dubliner puben og ventet.. Marius ble nok litt forvirret etter at vi hadde gått rundt og rundt og egentlig ikke tittet på noe spesielt.. Han ble etterhvert litt småirritert og jeg fortalte at jeg lette etter et sted jeg hadde funnet til han, et sted med mye godt øl... da gikk det litt til og vi fant da frem! Ved ankomst der sang Mari bursdagssangen, men Marius oppfattet ikke det eller at de satt der. Han så litt forvirra rundt seg og synes nok det var litt "bråkete" der (sorry Mari ;)) Men så oppdaget han dem og vi koste oss masse med deilig lunsj, øl, øl og mere øl... Og gikk på tur i gamlebyen. Kjempekoselig. Tok et par timer på hotellet før vi gikk ut for å spise en bedre middag på Olde Hansa, en middelalderrestaurant midt i gamlebyen. Veldig koselig sted, svært da, 3 etasjer. Med god mat og godt (og uvant) drikke. Vin med masse krydderier i og øl med honning..
Vi tuslet videre og fant en liten pub, der koste vi oss til de bokstavelig talt stengte døra bak rumpa vår...

Dagen i dag har jeg delt med Liis, ei venninne jeg møtte via jobben på hotellet. Hun bor bare 30 km fra Tallinn og jeg møtte henne og sønnen hennes på et shopping senter (!) Der koste vi oss med shopping og skravling. Så fikk jeg en skikkelig seightseeing tur med bil. Jeg fikk se stor-Tallinn og høre om masse jeg ikke hadde fått vite uten lokalkunnskap. Tusen takk, Liis. <3 Love to see you again, and your lovely son, Markus!
Så møtte vi de andre på........ Dubliner, der de satt å koste seg med vm på tv og øl i glasset.
Vi avtalte å spise middag på en tapasrestaurant og gikk hjemover til hotellet og skulle hvile litt. Men når jeg våknet etter en liten dupp hadde hodepinen og nakkeverket trått inn og jeg måtte kaste inn håndkleet. Så nå ligger jeg i senga og slapper av og drikker masse vann. Er så lei av at kroppen skal nekte meg å delta på artigheter.. :(
Men ny dag i morgen, gleder meg!

2 kommentarer:

  1. Hei hei Irene :o)
    Nå så jeg at du hadde blogg, måtte legge meg som følger hos deg, så kan jeg snike innom innimellom - er morsomt å lese blogger :o)))

    SvarSlett